Bilgisayarlar nasıl satranç oynar?


Bilgisayarlar nasıl satranç oynar?

Satranç oynayabilen bir makineyi yenebilir misiniz?

Bilgisayara karşı satranç nasıl oynanır?

İnsanlar ve bilgisayarlar aslında aynı şekilde satranç oynarlar. Her ikisi de çok sayıda hafızaya alınmış açılış oyunu ile başlar ve ardından olası her hareketin sonuçlarını hayal ederek hareketlerini planlar. Aradaki fark bilgisayarların daha sistemli olmasıdır. Her dönüşte dallanan tüm olası hareketlerin bir ağacını oluştururlar. Her hareketi belirli kurallara göre puanlar ve en yüksek taktik puanlara sahip dizilere odaklanır. IBM’in Deep Blue satranç bilgisayarı ilk kez Gary Kasparov’a karşı 1997’de yapılan bir maçta dünya şampiyonunu yendi, ancak bugün bile bilgisayarların kazanması garanti edilmiyor.

Satrançtaki Kraliçe neden en etkili parçadır?

Oyun, yavaşça kraliçeye atıfta bulunmak için gelişti, çünkü kralın yanında duruyordu.

Bazı dillerde veya kültürlerde, kraliçeye bakana benzer bir şey denir; doğu kültürlerinde ve Vezir, Polonya’da Hetman. Padişahtan sonra Osmanlı Devleti’nde en üst sıradaki görevli olan Türkiye gibi bazı ülkelerde “vezir”olarak adlandırılır. Vezir savaş hazırlıkları ve Sultan’ın kendisinden daha fazlasını yönetmekten sorumluydu. Her zaman kraliçe olarak adlandırılmadı ve her zaman oyundaki en güçlü parça değildi. “Kraliçe’nin satrançının” kökeninin (modern kraliçe hareketi ve aslında bir kraliçe olarak adlandırılan eserin) kökeninin Isabella I döneminde hüküm sürdüğü söylenir.

satranç

Bir bilgisayara karşı satranç gibi bir oyun oynarken “kolay” seviye, basitçe daha az olası hamleye/senaryolara mı bakar yoksa gerçekten kaybetmeye mi çalışır?

Satranç programlarının çoğu, çeşitli parçaların ve pozisyonların “değerini” hesaplayarak çalışır. Her bir parça, yararlı tahta pozisyonları için bonuslar veya çarpanlar ile kendi başına bazı puanlarverir. Taşlarınızı tehdit ediyorsa veya bilgisayar taşlarını savunuyorsa, bir pozisyon daha fazla puan alır. Bilgisayar olası tüm hareketlere bakar, genellikle geleceğe dönük birkaç hamleye de bakar ve en yüksek puan değerine dayalı bir taktiksel karar verir.

Bilgisayar daha fazla hamle kontrol ettikçe, olasılıkların sayısı katlanarak artar. Bir sırayla 10 olası hamle, ardından bir sonraki 100 olası hamle, daha sonra bin, sonra 10 bin olabilir. Bu nedenle,bilgisayarlar sonraki birkaç hareketi tahmin etmekte çok başarıdırlar. Bilgisayarlara karşı oynamada uzmanlaşmış bazı satranç oyuncuları bu zayıflıktan faydalanmayı bilir. Bilgisayarın yeteneklerini, ileriye dönük düşünme yeteneğini sınırlayarak, ona karşı oynama zorluğunu büyük ölçüde değiştirebilirsiniz. Bir bilgisayar satranç programını yapmanın en kolay yolu “kolay” seviyeyi kodlamaktır, aslında, hamle başına baktıkları pozisyon sayısını azaltmaktır.

Satranç ile ilgili bir video

Bu kısa video’yu izleyerek Satranç hakkında detaylı bilgi alabilirsiniz.

comments powered by Disqus